Over zakelijke rijders doen allerlei verhalen de ronde. Ze zouden minder zuinig omgaan met hun auto en het gaspedaal dieper indrukken dan automobilisten met een eigen auto.
Maar klopt dit eigenlijk wel? Business Insider zet zeven feiten en mythes op een rij.
1) Mythe: zakelijke rijders hechten aan status
Het beeld van zakelijke rijders in een dure leasebak is achterhaald. “Ze hechten minder aan status dan voorheen”, meent Jan van Delft, voorzitter van de Vereniging Zakelijke Rijders (VZR), de belangenvereniging van zakelijke rijders. Zijn bewering wordt ondersteund door het Nationaal Zakenauto Onderzoek 2016 onder bijna 4.000 zakelijke rijders, waarvan onlangs de resultaten zijn gepresenteerd. Status behoort tot de top vijf van minst belangrijke factoren bij de keuze van een auto. Zakelijke rijders hechten meer aan comfort, veiligheid en weggedrag.
2) Feit én mythe: Om het jaar een nieuwe auto
Wie de auto zakelijk gebruikt, wil natuurlijk dat deze representatief is. Maar betekent dit ook dat je om het jaar van auto wisselt? Dat valt mee, zo blijkt uit onderzoek van LeasePlan.
Vanwege de aanscherping van de normen voor de verlaagde bijtelling, is het voor veel leaserijders die hun contract met een gunstige bijtelling zien aflopen gunstiger om het contract te verlengen dan om een nieuwe auto uit te kiezen. De afgelopen vijf jaar lag de gemiddelde duur van een leasecontract bijna vier jaar. Dat wordt volgens LeasePlan naar verwachting de maximale vijf jaar.
Zzp'ers daarentegen hebben juist meer behoefte aan kortere contracten, zo blijkt uit de recente ZZP Barometer. Zij hebben vaak meer behoefte aan flexibiliteit en voelen meer voor bijvoorbeeld shortlease.
3) Feit: zakelijke rijders zijn vaak man, jong en hoog opgeleid
Het beeld dat mannen zijn oververtegenwoordigd onder de zakelijke rijders klopt, zo blijkt uit een groot onderzoek van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) uit 2011, getiteld 'Zicht op zakelijke (auto)mobiliteit'. 67 procent is man, tegen 53 procent van de automobilisten met een eigen auto. De vraag is wel: hoe lang nog? Het aantal vrouwen onder de zakelijke rijders neemt namelijk geleidelijk toe.
Zakelijke rijders zijn ook relatief jong: de gemiddelde leeftijd is 40 jaar. Ze zijn bovendien relatief hoog opgeleid. 46 procent van hen heeft hoger onderwijs genoten. Bij automobilisten met een privéauto is dat aanzienlijk lager: 30 procent. Slechts 14 procent van de zakelijke rijders is lager opgeleid, tegen 25 procent bij de overige automobilisten.
Verder werken zakelijke rijders bovengemiddeld vaak in de IT en de zakelijke dienstverlening. Fulltime werken is de norm.
4) Feit: ze maken steeds minder kilometers
Zakelijke rijders zien meer asfalt onder zich vandaan glijden dan andere automobilisten. Niet alleen is de afstand tussen hun huis en het werk groter (34 kilometer versus 24 kilometer voor automobilisten met een eigen auto); ook leggen ze onder werktijd meer kilometers af.
Maar de verschillen worden volgens Jan van Delft wel kleiner. "Tot twee jaar geleden reden zakelijke rijders ruim dubbel zoveel als particulieren: 33.000 kilometer per jaar, versus 15.000 kilometer. Nu is het gemiddeld aantal verreden kilometers onder zakelijke rijders gedaald naar circa 30.000, terwijl het bij de rest stabiel is gebleven."
Van Delft wijt dit niet alleen aan de economische neergang, maar ook aan een veranderde maatschappelijke trend. "De auto van de zaak is voor werknemers een iets minder belangrijke secundaire arbeidsvoorwaarde geworden; met name buiten de Randstad. Andere aspecten hebben aan waarde gewonnen, zoals een betere balans tussen werk en privé. Ook ondernemers maken minder kilometers."
Zijn visie wordt wederom ondersteund door het Nationaal Zakenauto Onderzoek 2016. Hieruit blijkt dat de auto nog steeds geldt als een belangrijke secundaire arbeidsvoorwaarde, maar wel in mindere mate dan voorheen.
5) Mythe: Zakelijke rijder rijdt harder
Een zakelijke rijder legt meer kilometers af en rijdt bovendien meer buiten de spits. Dat vergroot het risico op een snelheidsboete. Maar afgezet tegen het aantal gereden kilometers, rijden zakelijke automobilisten niet harder dan gemiddeld, meent Jan van Delft. Hij voegt eraan toe dat de drukte op de weg weer toeneemt. "We staan weer ouderwets in de file en hebben sowieso minder ruimte om hard te rijden."
Uit de recente ZZP Barometer, een peiling onder 1.035 zzp’ers, blijkt dat leaserijders op basis van het aantal gereden minuten zelfs minder kwijt zijn aan boetes. Een zzp'er met een leaseauto reist per dag gemiddeld 84,7 minuten: 48 procent meer dan een zzp'er met eigen auto. Maar ondanks de langere reistijd ontvangt hij een vergelijkbaar bedrag aan boetes: circa 74 euro per jaar.
6) Mythe: ... en heeft meer schade
Zakelijke rijders zijn brokkenpiloten, zo wordt vaak gedacht. Uit de hierboven aangehaalde ZZP Barometer blijkt echter het tegendeel. Zzp'ers met een leaseauto geven minder geld uit aan schade en onderhoud dan ondernemers met een eigen auto. Gemiddeld betalen zij hiervoor 407,38 euro per jaar. Hun collega's zijn gemiddeld ruim 35 euro meer kwijt.
Een ander onderzoek wijst uit dat mensen met een auto van de zaak een lager risico hebben om bij een ongeluk betrokken te raken: gemiddeld 3,3 ongelukken per miljoen kilometer, tegen een landelijk gemiddelde van 4,7. Bij automobilisten die veel rijden (meer dan 25.000 kilometer per jaar) is het risico op een ongeluk gelijk. Rijervaring is blijkbaar een pré.
Overigens blijken leaserijders uit Zuid-Holland de meeste ongelukken te maken en Groningers de minste, als we ondernemersvereniging FOCWA mogen geloven.
7) Mythe: Zakelijke rijders gaan minder zuinig met hun auto om
Het beeld dat met een auto van de zaak minder zorgvuldig wordt omgesprongen dan met een eigen auto, klopt niet, volgens Van Delft. "Bij de meeste mensen is er geen verschil."
Hierbij speelt mogelijk ook mee dat bedrijven door de crisis kritischer zijn geworden op de kosten en vaker harde afspraken maken met hun medewerkers over het verrekenen van niet-gerapporteerde schade. "Mobiliteit is bij veel bedrijven de tweede kostenpost na personeelskosten, dus daar wordt scherp naar gekeken. Werknemers op hun beurt realiseren zich dat ze niet ongeclausuleerd hard kunnen scheuren. Ze weten dat er altijd een moment van afrekening komt." Hij voegt er glimlachend aan toe: "We zijn braver aan het worden."
Dit is het derde artikel in de Maand van Zakelijk Rijden. De maand van Zakelijk Rijden wordt mogelijk gemaakt door de Kia Optima Sportswagon. Gemaakt om gezien te worden.